Στη φωτογραφία το Υπερωκεάνιον ΠΑΤΡΙΣ το 1962 σε ταχυδρομικό δελτάριο, την εποχή που είχε ναυτολογηθεί ως αρχιθαλαμηπόλος ο Στέργιος Αγγελώνιας (Εικ.2). Ήταν η εποχή που η Ευρώπη ξεκινούσε από την Ελλάδα...
«Τίποτα, αρχόντοι, δε φελά, μονάχα το καράβι» υποστήριζε ο Κωνσταντίνος Κανάρης τον καιρό της Ελληνικής Επανάστασης.
Ένα από τα σημαντικότερα πλοία που χάραξαν την πορεία της ελληνόκτητης επιβατηγού ναυτιλίας στη διάρκεια του αιώνα που πέρασε.
Το πρώτο ελληνικό μεταναστευτικό υπερωκεάνιο, ήταν το "Μωραΐτης", το οποίο ναυπηγήθηκε στην Αγγλία το 1907, ακολούθησαν πολλά γνωστά επιβατηγά πλοία, που άλλοτε συνέδεσαν τους πλόες τους με το όνειρο χιλιάδων Ελλήνων για μια καλύτερη ζωή σε τόπους μακρινούς, όπως την Αμερική και την Αυστραλία, ενώ άλλοτε υπηρέτησαν με επιτυχία το χώρο του παγκόσμιου τουρισμού, ως κρουαζιερόπλοια.
Το προαναφερόμενο πλοίο ΠΑΤΡΙΣ είχε την τιμή να συνδεθεί με όλα τα παραπάνω.Ναυπηγήθηκε στα ναυπηγεία των Harland & Wolff στο Belfast, της Βόρειας Ιρλανδίας. Το πλοίο καθελκύστηκε στις 24/8/1949 και η κατασκευή του ολοκληρώθηκε στις 25/3/1950. Το όνομα Bloemfontein Castle (Εικ.3) παραπέμπει στην πόλη Bloemfontein, πρωτεύουσα του Ελεύθερου κράτους της Οράγγης, επαρχίας της σημερινής Νότιας Αφρικής που είχε αποκτήσει την ανεξαρτησία της από το 1854 μέχρι το 1902. Κατασκευάστηκε με την προοπτική να καλύψει την αναμενόμενη έκρηξη Ευρωπαίων μεταναστών προς την Αφρική και να αντιμετωπίσει την μεταφορά πολλών ατόμων με χαμηλό κόστος.
Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε δύο ιστούς, στη συνέχεια όμως τοποθετήθηκε μόνο ένας πρώρα. Είχε πέντε καταπακτές, δύο μπροστά και τρεις πίσω, που εξυπηρετούνταν από έξι 10 τόνους και τέσσερις 5τονους γερανούς. Υπήρχαν χώροι φορτίου μονωμένοι για τη μεταφορά φρούτων και γενικού φορτίου. Ωστόσο, υπήρχαν και άλλοι θάλαμοι με απλή ψύξη και άλλοι για κατεψυγμένα προϊόντα.
Στις 8 Ιανουαρίου 1953, Bloemfontein Castle έσωσε 234 επιβάτες και το πλήρωμα από το πλοίο Klipfontein το οποία βυθίζεται μετά από σύγκρουση με ένα βυθισμένο γερμανικό υποβρύχιο στα ανοικτά της Μοζαμβίκης. Το 1959, λόγω της συνεχώς φθίνουσας κίνησης επιβατών,η Union Castle αποφασίζει να συνεχίσει να δραστηριοποιείτε με κάποια μικρότερα πλοία, και να προχωρήσει στην πώληση του Bloemfontein.
Έτσι μόλις το πλοίο αγοράσθηκε από τους νέους ιδιοκτήτες του επέστρεψε στο Σαουθάμπτον στις 9 Νοεμβρίου 1959. Η εταιρεία που αγόρασε το πλοίο ήταν η ελληνική εταιρεία του Α. Χανδρή “CHANDRIS LINE”. Μετονομάστηκε σε Πατρίς και μεταφέρθηκε για επισκευές και μετατροπή τριών εβδομάδων στο North Shields, το Πατρίς ανακαινίζετε και αποκτάει καμπίνες με δυνατότητα να φιλοξενήσει 1000 επιβάτες στην τουριστική θέση και 36 επιβάτες στις θέσεις πρώτης κατηγορίας.
Είχε 6 καταστρώματα
(Εικ.4) με ονόματα όπως: Αιγαίον, Μεσόγειος, Ιόνιον, Κορινθιακός,
Κρητικόν, Δωρικόν.(καμία σχέση με σήμερα). Αίθουσες με ονόματα όπως:
Μακεδονία, Αττική κλπ. Οι κύριες αίθουσες του πλοίου βρίσκονταν κατά
μήκος του καταστρώματος περιπάτου. Η κυρίως αίθουσα βρισκόταν μπροστά
και καταλάμβανε όλο το πλάτος του πλοίου, καθιστώντας την, ιδιαίτερα
ευρύχωρη. Ακολουθούσε η αίθουσα της βιβλιοθήκης και της γραφής, οι
οποίες συνδεόταν μέσω μιας γκαλερί με την μεγάλη αίθουσα καπνιστών. Η
τραπεζαρία βρισκόταν στο Άνω κατάστρωμα, με θέσεις για 386 επιβάτες, με
αποτέλεσμα να χρειάζονται δύο σερβιρίσματα για να μπορέσει να
φιλοξενήσει τους 730 επιβάτες (Εικ.5).
Εικ.2 |
Το πρώτο ελληνικό μεταναστευτικό υπερωκεάνιο, ήταν το "Μωραΐτης", το οποίο ναυπηγήθηκε στην Αγγλία το 1907, ακολούθησαν πολλά γνωστά επιβατηγά πλοία, που άλλοτε συνέδεσαν τους πλόες τους με το όνειρο χιλιάδων Ελλήνων για μια καλύτερη ζωή σε τόπους μακρινούς, όπως την Αμερική και την Αυστραλία, ενώ άλλοτε υπηρέτησαν με επιτυχία το χώρο του παγκόσμιου τουρισμού, ως κρουαζιερόπλοια.
Εικ. 3 |
Εικ.4 |
Στις 8 Ιανουαρίου 1953, Bloemfontein Castle έσωσε 234 επιβάτες και το πλήρωμα από το πλοίο Klipfontein το οποία βυθίζεται μετά από σύγκρουση με ένα βυθισμένο γερμανικό υποβρύχιο στα ανοικτά της Μοζαμβίκης. Το 1959, λόγω της συνεχώς φθίνουσας κίνησης επιβατών,η Union Castle αποφασίζει να συνεχίσει να δραστηριοποιείτε με κάποια μικρότερα πλοία, και να προχωρήσει στην πώληση του Bloemfontein.
Έτσι μόλις το πλοίο αγοράσθηκε από τους νέους ιδιοκτήτες του επέστρεψε στο Σαουθάμπτον στις 9 Νοεμβρίου 1959. Η εταιρεία που αγόρασε το πλοίο ήταν η ελληνική εταιρεία του Α. Χανδρή “CHANDRIS LINE”. Μετονομάστηκε σε Πατρίς και μεταφέρθηκε για επισκευές και μετατροπή τριών εβδομάδων στο North Shields, το Πατρίς ανακαινίζετε και αποκτάει καμπίνες με δυνατότητα να φιλοξενήσει 1000 επιβάτες στην τουριστική θέση και 36 επιβάτες στις θέσεις πρώτης κατηγορίας.
Εικ.5 |
Αμέσως μπαίνει στη γραμμή Ελλάδα-Αυστραλία μεταφέροντας αμέτρητες χιλιάδες Ελλήνων μεταναστών στην Αυστραλία για να ξεκινήσουν μια νέα ζωή. Συνολικά έκανε 91 ταξίδια στην Αυστραλία μεταξύ 1959 και 1975! Αυτό το πλοίο ήταν το πρώτο μεγάλο σκάφος της γραμμής στο στόλο Χανδρή. Το παρθενικό του ταξίδι στην Αυστραλία ξεκίνησε από Πειραιά στις 14 Δεκεμβρίου 1959 μέσω της διώρυγας του Σουέζ, Τζιμπουτί το λιμάνι της δυτικής Αυστραλίας Fremantle, Μελβούρνη και το Σίδνεϊ όπου έφθασε στις 9 Ιανουαρίου 1960. Λόγω του κλεισίματος της διώρυγας του Σουέζ από το 1967 έως το 1972, έπλευσε προς την Αυστραλία μέσω του Κέιπ Τάουν και η επιστροφή του γινόταν μέσω της διώρυγας του Παναμά. Μεταξύ 1969-1970 το Πατρίς έκανε ορισμένες κρουαζιέρες από το Σίδνεϊ προς Νέα Ζηλανδία πως και σε άλλους προορισμούς.
Όπως και οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες της εποχής, το Πατρίς είχε μικρή ζήτηση και αναζητήθηκαν νέες διαδρομές. Η εταιρεία Chandris αποφάσισε να ναυλώσει το πλοίο στην εταιρεία Fremantle με έδρα την Σιγκαπούρη, ως κρουαζιερόπλοιο, κάνοντας κρουαζιέρες από και προς το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη (Εικ.6).
Αυτό το εγχείρημα κράτησε μόνο δύο χρόνια και το 1974 το πλοίο βρέθηκε να ελλιμενίζεται για αρκετό διάστημα στο λιμάνι της Σιγκαπούρης. Στη συνέχεια, όταν ο κυκλώνας Tracy την ημέρα των Χριστουγέννων του 1974 έπληξε την Βόρεια Αυστραλία και κυρίως την πόλη Darwin, το πλοίο χρησίμευσε ως πλωτό ξενοδοχείο, προσφέροντας κατάλυμα στους αστέγους της περιοχής. Έφτασε στο Ντάργουιν στις 14 Φεβρουαρίου του 1975 και έμεινε εκεί μέχρι το Νοέμβριο του 1975. Μετά την αναχώρηση του Πατρίς το Νοέμβριο από το Darwin, αποχαιρέτησε για πάντα τις ακτές της Αυστραλίας. Το 1979 πωλείται το Πατρίς στην Karageorgis Lines άλλαξε χρώματα και μετονομάστηκε σε Mediterranean Island (Εικ.7) και το 1981 σε Mediterranean Star (Εικ 8).
Εικ. 6 |
Εικ.7 |
Το 1982 εκδηλώθηκε μεγάλη πυρκαγιά στο μηχανοστασίου και εγκαταλείπεται από επιβάτες και πλήρωμα, τότε το στέλνουν στο Πέραμα για επισκευές που μάλλον δεν έγιναν ποτέ! Το 1987 πωλείται σε κάποιον πλοιοκτήτη από το St Vincent για διάλυση, το μετονομάζει σε Terra, και με αυτό το όνομα έκανε το τελευταίο του ταξίδι στο Karachi του Πακιστάν(BU Gadani Beach 11.10.87 Golden Pickers & Leather Industries) όπου και διαλύθηκε...
Όνομα:BLOEMFONTEIN CASTLE
Τύπος: Passenger/cargo (rf)
Χωριτικότητα:
Τύπος: Passenger/cargo (rf)
Χωριτικότητα:
18,400 κόροι ολικής χωρητικότητας (GRT) - 10,750 (DWT) - 186,000 ft³ (5,270 m³) ψυγείου
Μήκος: 181.20 μέτρα (ολικό) και 173.91 ( pp) - Πλάτος:23,3 μέτρα
Μηχανές προώθησης: Δύο B & W. two-stroke double acting marine diesels (20.000 BHP).
+9Με διπλές προπέλες.
Ταχύτητα : 18.5 κόμβοι
Ημ/νία καθέλκυσης:25.8.49 - Ημ/νία περάτωσης: 25.3.50
Ναυπηγείο: Harland & Wolff - Belfast - GBR - Yard Νο: 1421
Ημ/νία καθέλκυσης:25.8.49 - Ημ/νία περάτωσης: 25.3.50
Ναυπηγείο: Harland & Wolff - Belfast - GBR - Yard Νο: 1421
Χωρητικότητα: 739 επιβάτες στην κατασκευή του (σε μια ενιαία κατηγορία)
Ιστορικό : [1979 (μετατροπή) cv to passenger ferry, 16259gt] - 59 PATRIS - 79 MEDITERRANEAN ISLAND - 81 MEDITERRANEAN STAR - 87 TERRA
Πηγές
MiramarShipIndex
Marinetime.com.
ssMaritime.com – ssMaritime.net
Ιστορικό : [1979 (μετατροπή) cv to passenger ferry, 16259gt] - 59 PATRIS - 79 MEDITERRANEAN ISLAND - 81 MEDITERRANEAN STAR - 87 TERRA
Πηγές
MiramarShipIndex
Marinetime.com.
ssMaritime.com – ssMaritime.net
Εξαιρετικο αρθρο, γεματο ιστορια και συγκινηση. Σας ευχαριστω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ καλό άρθρο!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι γονείς μου εργαζόντουσαν στο Πατρίς 1964 -1968
ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ! ΕΝΑΣ ΜΗΝΑΣ Κ ΚΑΤΙ ΜΕΡΕΣ ΓΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΛΟΓΩ ΚΛΕΙΣΤΟΥ ΣΟΥΕΖ.ΑΝ Κ ΗΜΟΥΝ 7,ΑΞΕΧΑΣΤΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤαξίδεψα με το πατρις τον Μάρτιο 1967ημουν 4 χρόνων τεράστιο φαίνονταν στα μάτια μου θυμάμαι σχεδόν τα πάντα φτάσαμε Αυστραλία μετά από ένα μήνα Βάσω Ελασσόνα
ΑπάντησηΔιαγραφήΙστορία
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΓΩ ΤΑΞΙΔΕΨΑ ΜΕ ΤΟ ΠΑΤΡΙΣ ΩΣ ΠΛΗΡΩΜΑ ΤΟ 1971. ΤΙ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΘΕΕ ΜΟΥ !!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚΑΝΑΜΕ ΤΑΞΙΔΙΑ ΠΕΙΡΑΙΑ ΑΥΣΤΑΛΙΑ . ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΣΙΜΟΥΤΙ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ ΚΑΙ ΑΝΤΕΝ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ ΛΟΓΩ ΣΟΥΕΖ.ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΔΑΚΡΥΖΩ !! ΕΙΜΟΥΝ ΜΟΛΙΣ 16 ΕΤΩΝ... ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ.
Ζαννής Ξενιός, το όνομα του πρώτου καπετάνιου του Πατρίς. Αυτός το παρέλαβε κι αυτός το οδήγησε πρώτη φορά στην Αυστραλία.
ΑπάντησηΔιαγραφήPATRIS Το πρωτο μου βαπορι .Με εφερε στην Ελλαδα το 1962
ΑπάντησηΔιαγραφήαπο την Αυστραλια μωρο 1 ετους .Το 1967 στο δευτερο ταξιδι .Ο ασυρματιστης
του M/V PATRIS Γεωργιος Πουρης και πολυαγαπημενος μου θειος γνωρισε και παντρευτηκε την θεια μου Γεωργια Πουρη που ταξιδευε απο την Μελβουρνη .ΚΑΙ ΤΟ ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ ..Σαν δοκιμος ασυρματιστης το 1981 ηταν το πρωτο βαπορι SVVY .ως MEDITERRANEAN STAR.. ΠΑΤΡΑ-ΑΓΚΩΝΑ..
Τι σύμπτωση, με αυτό το πλοίο πήγαν οι θειοι μου στην Αυστραλία και η γιαγιά μου αργότερα και εγώ πρωτομπαρκαρα με αυτό το πλοίο το 1984.
ΔιαγραφήΣτο πλοίο αυτό Mediterranean Star ηταν η πρώτη ναυτολογησης μου το 1984 με την Karagiorgis Lines από Πέραμα για Πάτρα και από εκεί Πάτρα - Ανγκωνα 36 ώρες ταξίδι. Επαναπροσληπτικα και το 1985 μετά την πρόσκρουση του στο λιμάνι της Πάτρας κατά τον καταπλου λόγου απεργίας των ρυμουλκων τα οποία ήταν απαραίτητα για την ασφαλή διαδικασία προσδεσης των πλοίων εκείνης της εποχής.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌμορφα χρονια
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι εγω ημουν στο Darvin της Αυστραλιας πληρωμα (bar) και εζησα υπεροχες στιγμες 8 μηνων. Το πληρωμα ολο εξαιρετικο αλλα και οι φιλοξενουμενοι αστεγοι ακομα πιο καλοι. Σημερα στα 70 μου αναπολώ αυτες τις στιγμες γιατι μετα αλλαξα επαγγελμακαι παρεμεινα στην ελλαδα. Σημερα ζω στην Ανδρο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπισης συμπληρωματικα θελω να αναφερω για την πιο πανω αναρτηση μου οτι πλοιαρχος του "ΠΑΤΡΙΣ" ΗΤΑΝ αυστηρος με τα μελη του πληρωματος και γενικα η συμπεριφορα του ηταν περιεργη. Αλλα οταν συναντηθηκε με τον αειμνηστο Αντωνη Αμπατιελο η ολη του συμπεριφορα αλλαξε και εγινε πιο ηπια. Αυτα....
ΑπάντησηΔιαγραφήμε αυτο το καραβι γυρισαμε και μεις το 1975 λογο πολεμου στο σουεζ πιγαμε γυρο απο γιλβαλταρ 31 μερες εχω ακομα τα εισητηρια απο το πλοιο τα ειχαν κρατηση ενθυμιο οι δικημου!!!!!!!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή