Την Κυριακή 19 Ιανουαρίου 1947, συνέβαινε στον Ευβοϊκό μία από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες αυτού του αιώνα. Το επιβατηγό πλοίο "Χειμάρρα" πρώην S/S Hertha,
που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκης - Πειραιά, βυθίστηκε μετά την
πρόσκρουσή του σε νάρκη παίρνοντας μαζί του στα παγωμένα νερά 385 ψυχές, σύμφωνα με τον
τύπο της εποχής (εφημερίς Ελευθερία 21/1/1947).
Η τραγωδία συνέβη στις 4:10 το πρωί της Κυριακής, 1,5 μίλι από τη νησίδα Καβαλλιανή στον Κάτω Κάβο της Εύβοιας. Οι έρευνες για την
αναζήτηση των ναυαγών άρχισαν μετά 10 ώρες! Τα ναρκαλιευτικά και τα πλοιάρια δύο μέρες μάζευαν επιπλέοντα πτώματα στον Ευβοϊκό. Τελικά, από τους 612 επιβαίνοντες μπόρεσαν να σωθούν, αφού πάλεψαν με τα κύματα, 227 άτομα.Μεταξύ των επιβατών βρίσκονταν και 36 πολιτικοί κρατούμενοι που οδηγούνταν στην εξορία, καθώς και περίπου 200 χωροφύλακες και στρατιώτες.
Το «Χειμάρρα» εβυθίσθη σε ηλικία 42 ετών. Ναυπηγήθηκε το 1905, στη Γερμανία και στη διάρκεια του πολέμου χρησιμοποιήθηκε ως πλωτό νοσοκομείο. Το αρχικό όνομα του πλοίου ήταν "Hertha" έχοντας χωρητικότητα 1427 grt, διαστάσεις 81,8 x 10,3 x 4,1 m, και ταχύτητα 16 κόμβων.
Το ατμόπλοιο Hertha σε έγχρωμο ταχυδρομικό δελτάριο της εποχής. |
Το παρακάτω άρθρο γράφτηκε πριν από μερικά χρόνια από τους μαθητές του 2ου ΤΕΕ Ραφήνας Άννα Κυρτζαλίδου, Γιολάντα Πρέντζα, Ζακελίνη Βλάχου, Μαρίνα Λεφέβρ και Νίκο Πολύζο σε συνεργασία με την εκπαιδευτικό Ειρήνη Ντέρτσου (φιλόλογο) και τον Αντώνη Λάζαρη. Ένα καταπληκτικό ρεπορτάζ - ντοκουμέντο, άρτιο από κάθε πλευρά.
[...]
Το άρθρο αποτελεί μια σύνοψη όσων μας είπε ο Δημήτρης Μουτσάτσος στις συναντήσεις που είχαμε μαζί του στο καφενείο της Ευτυχίας στο λιμάνι της Ραφήνας.
Χειμάρρα:
Η «θαμμένη» αλήθεια
Η αφορμή για να ξεκινήσουμε να ψάχνουμε για το ναυάγιο του «Χειμάρα» μας δόθηκε από την εκπομπή «Μηχανή του Χρόνου» του καναλιού «ALPHA». Μας παρακίνησε το ενδιαφέρον γιατί ποτέ δεν είχαμε ακούσει για το ναυάγιο αυτό, αν και είναι ένα από τα μεγαλύτερα ναυάγια που έχουν γίνει στην Ελλάδα.Αποφασίσαμε, λοιπόν, ως αρχή να βρούμε στοιχεία από παλιές εφημερίδες και ναυτιλιακά περιοδικά. Και αφού βρήκαμε τα στοιχεία, διαπιστώσαμε ότι δεν υπήρχε μία και μόνη εκδοχή για το ναυάγιο και τις αιτίες που το προκάλεσαν, αλλά πολλές και διαφορετικές μεταξύ τους, όπως:
·«Το πλοίο χτύπησε σε νάρκη»
·«Το πλοίο βρήκε σε ξέρα»
·«Έγινε έκρηξη»
·«Στο πλοίο ταξίδευε ένας μικρός αριθμός πολιτικών κρατουμένων»
·«Στο πλοίο ταξίδευε ένας μεγάλος αριθμός πολιτικών κρατουμένων»
·«Οι πολιτικοί κρατούμενοι ταξίδευαν δεμένοι»
· «Υπήρχαν θύματα από τους πυροβολισμούς που έριξαν οι χωροφύλακες»
Καθώς οι απόψεις που διαβάσαμε για τα θέματα αυτά ήταν πολλές και συχνά αντιφατικές μεταξύ τους, τα ερωτήματα μας γίνονταν ολοένα και περισσότερα. Ποια είναι η αλήθεια, γιατί την κρύβουν και γιατί δεν υπάρχουν αρκετές αναφορές για το ναυάγιο αυτό, ανάλογες με τον αριθμό των θυμάτων του;
Έτσι, πήραμε την απόφαση να πάρουμε συνέντευξη από έναν επιζώντα του ναυαγίου, τον κύριο Σταμάτη Νικολαΐδη, ο οποίος είχε επισκεφτεί τη Ραφήνα, πριν από λίγα χρόνια. Όμως, αυτό δεν ήταν και τόσο εύκολο. Ο άνθρωπος αυτός είναι αρκετά μεγάλος σε ηλικία, γεγονός που δυσκόλευε την προσπάθεια μας, καθώς σκεφτήκαμε ότι θα ήταν ιδιαίτερα επώδυνο να ζητήσουμε από έναν άνθρωπο τέτοιας ηλικίας να ξαναζήσει μέσα από το ταξίδι της μνήμης την εμπειρία του ναυαγίου.
Εφημερίς Ελευθερία της 21/1/1947. |
Για το λόγο αυτό στραφήκαμε σε έναν κάτοικο της Ραφήνας, τον κύριο Δημήτρη Μουτσάτσο, παλιό καπετάνιο σε πεζότρατες, ανεμότρατες και γρι-γρι, αλλά και πρόεδρο της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Αλιέων Περιφέρειας Αττικής και Νήσων. Ο άνθρωπος αυτός, ιδιαίτερα γνωστός και αγαπητός εδώ στη Ραφήνα, αποκαλείται από όλους ως «ο Καπετάνιος». Και πραγματικά ο άνθρωπος αυτός μας βοήθησε και μας διαφώτισε σε πολλά ζητήματα, καθώς όχι μόνο έχει περάσει σχεδόν όλη του τη ζωή στο λιμάνι, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι την επόμενη μέρα του ναυαγίου ήταν εκεί στα ανοιχτά της Αγίας Μαρίνας. Σε όλη τη συζήτησή μας με τον καπετάνιο φαινόταν έντονα η συγκίνησή του, τα μάτια του έτρεμαν και απέφευγε να μας κοιτάζει στα μάτια. Αυτό πάθαμε κι εμείς …. Συγκινηθήκαμε μόνο και μόνο που προσπαθήσαμε να νιώσουμε τον πόνο αυτών των ανθρώπων. Μάθαμε, όμως, την αλήθεια....!
Το νέον(;) ακτοπλοϊκόν Χειμάρρα. |
Χάρτης-αναπαράσταση του ναυαγίου, βασισμένος στον επίσημο βυθομετρικό χάρτη της Χαρτογραφικής Υπηρεσίας Νο. 412, οπόυ προτείνεται να σημειωθεί ως ιστορικό ναυάγιο. |
H ποιο γνωστή φωτογραφία του Ε/Γ Χειμάρρα η οποία την επομένη ημέρα του τραγικού ναυαγίου δημοσιεύτηκε στον ημερήσιο τύπο της εποχής. |
Στη φωτογραφία απεικονίζεται η άφιξη ναυαγών στη Ραφήνα την επόμενη ημέρα του ναυαγίου. |
Όταν ρωτήσαμε τον καπετάνιο για το ποιος ευθύνεται για το ναυάγιο μας απάντησε: «Κοριτσάκια μου, να μην ξανάρθουν αυτά τα πράγματα. Ή από εδώ, ή από εκεί, δεν είμαι εγώ άξιος για να κρίνω την κατάσταση. Αλλά μπορώ να πω τι έγινε. Τα είδα, τα έζησα. Για το ποιος φταίει, όμως, δεν είμαι εγώ αρμόδιος να κάνω τον πολύξερο. Κανείς δεν μπορεί να ξέρει το γιατί. Όλοι έφταιξαν.»
Πηγή
rizospastis.gr
sansimera.gr
Εφημερίδες ΕΜΠΡΟΣ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
Τα παρακάτω είναι απο την εφημερίδα ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ της εποχής για να μη γράφει και λέει ο καθένα ότι του καπνίσει περί δεσίματος χερικών και 300 εξκορίστων , εκτός αν ψευδονται οι εξόριστοι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ αναφέρει 88 άτομα πλήρωμα - 300 επιβάτες - 150 στρατιωτικοι - 45 ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΟΙ για εξορία και 20 λαθροεπιβάτες φαντάροι.
Διαβάστε το άρθρο που αναφέρεται στην αφήγηση ενός εξόρίστου που σώθηκε του ΣΙΜΟΥ ΚΟΝΤΟΣΤΑΘΗ
nlg.gr
Β 65_21868_-1a.pdf (μαρκάρουμε , δεξί κλικ , άνοιγμα υπερσύνδεσης)