Δευτέρα, 9 Ιανουαρίου 2012

Ο.Α.: Νήσος Σαμοθράκη

  Στις 6 Απριλίου 1957 ανοίγει τα φτερά της μια νέα αεροπορική εταιρεία, η Ολυμπιακή Αεροπορία. Στις αρχές της δεκαετίας του ‘70 η Ο.Α. προμηθεύεται τα νέα αεροσκάφη YS-11A της ιαπωνικής εταιρείας NIHON τα οποία θα αντικαθιστούσαν σταδιακά τα παλιά Douglas DC-3 και DC-6 στις πτήσεις του εσωτερικού.
  Μια γλυκιά «συνήθεια» που συναντάται στους κόλπους της Ολυμπιακής είναι η ονομασία των αεροσκαφών. Τα ονόματα που τους δίνονται έχουν «άρωμα Ελλάδας».
Το NAMC YS-11A 2143
ενώ προσεγγίζει το αεροδρόμιο
Καποδίστριας Κερκύρας, 2008
  Έτσι τα 8 νέα αεροσκάφη NAMC YS-11 (η ΟΑ παρέλαβε και δύο επιπλέον αεροσκάφη με καθεστώς leasing) παίρνουν τα ονόματα των Ελληνικών Νήσων, Νήσος: -  Κεφαλλονιά, Ιθάκη, Σαμοθράκη, Ζάκυνθος, Δήλος, Άνδρος, Κάλυμνος, Μήλος (Island of: Kephalonia, Ithaca, Samothraki, Zakynthos, Delos, Andros, Kalymnos, Milos).
  Η πορεία του αεροσκάφους όμως σημαδεύτηκε από δύο πολύνεκρα δυστυχήματα.
  Στις 21 Οκτωβρίου 1972 το NAMC YS-11A-500 της Ολυμπιακής ξεκίνησε από την Κέρκυρα με προορισμό την Αθήνα. Συνετρίβη στις ακτές της Βούλας Αττικής λόγω περιορισμένης ορατότητας. Διασώθηκαν τα 3 από τα 4 μέλη του πληρώματος καθώς και 37 από τους 53 επιβάτες.
  Στις 23 Νοεμβρίου 1976 το NAMC YS-11A-500 της Ολυμπιακής Αεροπορίας με αφετηρία την
Αθήνα δεν προσγειώθηκε στη Λάρισα, όπως προβλεπόταν,λόγω κακών καιρικών συνθηκών και
Σε πτήση προς Χανιά το 2008
συνέχισε απ’ευθείας για την Κοζάνη. Η τελευταία επικοινωνία ήταν στις 09:45, λίγο έξω από την Κοζάνη. Το αεροσκάφος προσέκρουσε σε βουνό στα 1300 μέτρα εξαιτίας της ομίχλης που δεν επέτρεπε ορατότητα μεγαλύτερη της απόστασης των 15 μέτρων. 46 επιβάτες και 4 μέλη πληρώματος σκοτώθηκαν.
  Από τα παραπάνω αεροσκάφη το αεροσκάφος με το νηολόγιο SX-BBI ήταν ένα NAMC YS-11A-220 με Serial no. αεροσκάφους 2143, έφερε το όνομα Νήσος Σαμοθράκη. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος πρωτοπέταξε στις 23 Απρίλιο του 1970 παρελήφθη δε από την Ο.Α. τον Μάιο του ιδίου έτους. Επί 11 έτη το όνομα της Σαμοθράκης διέσχιζε τους αιθέρες της Ελλαδος καθώς το αεροσκάφος αυτό πετούσε με τα χρώματα της Ο.Α. μέχρι το 1981.
Προσέγγιση στο αεροδρόμιο
του Ελληνικού το 1990
  Το 1980 έξι (6) από τα YS-11A της Ο.Α. παραδόθηκαν στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία και εντάχθηκαν στην 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών. Το αεροσκάφος Νήσος Σαμοθράκη μετατράπηκε σε αεροσκάφος ελέγχου ραδιοβοηθημάτων. Μάλιστα ήταν και το μοναδικό αεροσκάφος το οποίο δεν φορούσε χρώματα παραλλαγής, αλλά ήταν βαμμένο με χαρακτηριστικά χρώματα, άσπρο - κόκκινο, μπλε. Ήταν σε πτητική κατάσταση μέχρι τον Αύγουστο του 2008 (!!!) και από τότε μάλλον βρίσκεται σε αποθήκευση στην Α.Β. Ελευσίνας.
  Πρόκειται για δικινητήρια αεροσκάφη ιαπωνικής κατασκευής που μπορούν να μεταφέρουν 60 επιβάτες. Ένα χρησιμοποιούνταν για πτήσεις VIP, ενώ κάποια άλλα είχαν καθηλωθεί στο έδαφος ως πηγή ανταλλακτικών.
Τέλος... στην Α.Β. Ελευσίνας
τον Σεπτέμβριο του 2009
  Συνηθισμένη αποστολή τους ήταν η τακτική σύνδεση της πρωτεύουσας με διάφορους νησιωτικούς και μη προορισμούς. Η απόκτησή τους παρόλο που θεωρήθηκε προσωρινή λύση μέχρι την προμήθεια του νέου μεταγωγικού, συνετέλεσε στην αύξηση της επιχειρησιακής ζωής των C-130.
  Οι φωτογραφίες τους είναι περιζήτητες στους συλλέκτες αεροπορικών φωτογραφιών καθώς αποτελούν, απ’ όσο είναι γνωστό, τα μοναδικά ευρωπαϊκά πολεμικά αεροσκάφη σταθερών πτερύγων ιαπωνικής κατασκευής.
Το α/φος "Νήσος Σαμοθράκη" στο αεροδρόμιο του Ελληνικού το 1981.
Έγχρωμο ταχυδρομικό δελτάριο της Ολυμπιακής
Ημερήσια εκδρομή των μαθητών του Δημοτικού σχολείου Παλιουρίου
στην Αλεξανδρούπολη το έτος 1970. Η φωτογραφία είναι στο παλιό αεροδρόμιο,
ενώ πίσω το αεροπλάνο φέρει την ονομασία, Νήσος Σαμοθράκη.
Από το ιστολόγιο ΠΑΛΙΟΥΡΙ ΕΒΡΟΥ

 Παρακάτω τα χαρακτηριστικά του αεροσκάφους:
Διαστάσεις
Μήκος 36,3 m
Εκπέτασμα 32,0 m
Ύψος 8,99 m
Επιφάνεια πτέρυγας 94,83 m²

Βάρος
Άδειο 14.600 kg
Μέγιστο 23.500 kg

Πηγή ισχύος
Κινητήρες 2× Rolls-Royce Dart Mk.542-10K
Ισχύς 3060 shp (έκαστος)

Επιδόσεις
Μέγιστη ταχύτητα 454 km/h
245 knots
282 mph
Αυτονομία 2.200 km
Μέγιστο ύψος 6.982 m

Μεταφορική Ικανότητα
Επιβάτες 64
Φορτίο μέχρι 5,400 kg

Πηγές
NAMC YS-11 - Βικιπαίδεια
ΥS-11 της Π.Α.
Related Posts Plugin for   WordPress, Blogger...

5 σχόλια:

  1. Ανώνυμος1/2/12, 8:02 μ.μ.

    Σήμερα 01-02-2012 απαντήθηκε ένα ερώτημα που είχα από το 1987 όταν ξεκίνησα να ταξιδεύω με την Ο.Α κάθε φορά έψαχνα να βρώ ένα αεροσκάφος με το όνομα της ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ μας αλλά δεν το βρήκα, ούτε έτυχε ποτέ να ταξιδέψω μ' αυτό, έλεγα μέσα μου και εδώ μας έχουν ριγμένους και ώς νησί αλλά και ώς Σαμοθρακίτες και με έπιανε το παράπονο βουβό μεν αλλά έντονο για μένα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος28/2/12, 11:26 π.μ.

    Στο paliouri-evrou.blogspot.com,στις 18 Φεβρουαρίου δημοσιεύεται φωτογραφία του 70 από τη σχολική εκδρομή του Δημοτικού Σχολείου Παλιουρίου, με φόντο το αεροσκάφος της Ολυμπιακής «ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ»

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ευχαριστώ για την πληροφορία!
    Όμορφη φωτογραφία γεμάτη νοσταλγία.
    Θα υπάρξει παραπομπή λίαν συντόμως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Έχω αν ενδιαφέρεστε, καλή φωτ. του ΝΗΣΟΣ ΑΝΔΡΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή