Στη φωτογραφία ο ναύτης Χρήστος Ισιδωρίδης, που κατάγεται από τις Φέρες Έβρου, το 1956 στο Ναύσταθμο Σαλαμίνος. Υπηρέτησε στο Αρματατωγό "Σάμος L-179" από το 1956 μέχρι το 1958, ως ναύτης με την ειδικότητα του ΑΡΜ Αρμενιστή (πηδαλιούχου). Αριστερά της φωτογραφίας απεικονίζεται το Αρματαγωγό "Χίος L-195" του ιδίου τύπου.
Το συγκεκριμένο πλοίο είναι το πρώην LST-35 (τύπου U.S. LST 511-1152 / LST 1-510 Landing Ship Tank) του ναυτικού των Η.Π.Α. Κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία ‘USA – Dravo Corp., West Yard, Neville Island, Pittsburgh, Pa’. Παρεχωρήθη μαζί με τα "ΛΗΜΝΟΣ", "ΛΕΣΒΟΣ" και "ΣΑΜΟΣ" από τις ΗΠΑ, διαρκούντος του Β' Π.Π.
Καθελκύσθη στις 20 Μαρτίου του 1943, και παρελήφθη στις στις 9 Αυγούστου 1943 από τον Ανπχο Αθ. Σπανίδη. Έλαβε μέρος στις
αποβατικές επιχειρήσεις στο Anzio και στη Ν. Γαλλία. Παρέμεινε ενεργό
μέχρι το 1971, οπότε τέθηκε σε κατάσταση εφεδρείας. Το 1974 τέθηκε πάλι
εν ενεργεία και παροπλίσθηκε οριστικά στις 10 Μαίου 1977. Το Αρματαγωγό ΧΙΟΣ είναι το 5o κατα σειρά από τα 6 πλοία που έχουν αυτό το όνομα.
Το Αρματαγωγό "Σάμος" (Πρώην USS LST-33, τύπου U.S. LST 511-1152 / LST 1-510 Landing Ship Tank) παραχωρήθηκε από τις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Παρελήφθη από τον Ανπχο Π. Λάππα, στη Νέα Ορλεάνη των ΗΠΑ, στις 9 Αυγούστου 1943. Έλαβε μέρος στις αποβατικές επιχειρήσεις του Anzio και της Ν. Γαλλίας. Μετά την απελευθέρωση, χρησιμοποιήθηκε, εκτός από ασκήσεις, και για κρατικές και στρατιωτικές μεταφορές. Παροπλίσθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου 1977.
Ειδική μνεία πρέπει να γίνει και σε μια επιχείρηση όπου έλαβε μέρος το προαναφερόμενο Α/Γ. Ήταν το 1948, αμέσως μετά τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν η
Ελλάδα έμπαινε στη δίνη του Εμφυλίου. Μέσα στην αναταραχή του, 25.000
παιδιά αποσπάστηκαν από τις εστίες τους για να μεταφερθούν σε
«παιδουπόλεις», 52 συνολικά σ' όλη τη χώρα. Τότε, ξεκινούσε και το
αρματαγωγό "Σάμος" του Πολεμικού Ναυτικού για να μεταφέρει παιδιά από
τους Μεταξάδες και τη Ζώνη του Έβρου στη Σύρο.(Ίδε "Τα βάσανα μικρών ανθρώπων. Από τον Εβρο στη Σύρο-Παιδοπόλεις")
Το Αρματαγωγό "Σάμος" (Πρώην USS LST-33, τύπου U.S. LST 511-1152 / LST 1-510 Landing Ship Tank) παραχωρήθηκε από τις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Παρελήφθη από τον Ανπχο Π. Λάππα, στη Νέα Ορλεάνη των ΗΠΑ, στις 9 Αυγούστου 1943. Έλαβε μέρος στις αποβατικές επιχειρήσεις του Anzio και της Ν. Γαλλίας. Μετά την απελευθέρωση, χρησιμοποιήθηκε, εκτός από ασκήσεις, και για κρατικές και στρατιωτικές μεταφορές. Παροπλίσθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου 1977.
Το Α/Γ Σάμος L-179. |
Το Α/Γ Χίος το 1952 την περίοδο που έφερε ακόμη την αμερικάνικη γραμματαρίθμηση. |
ΓΕΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Ολικό μήκος 100μ.
Μέγιστο πλάτος 15,24μ.
Μέγιστο βύθισμα 3,4μ.
Εκτόπισμα 1.653τ. (πλήρες φορτίου 4.080τ.), σε ακτή αποβάσεως 2.366
Ταχύτης Οικονομική 9 κόμβοι
Μέγιστη Συνεχής 11,6 κόμβοι
Αριθμός Ενδιαιτήσεων 95 άτομα (8 αξιωματικοί-87 ναύται)
Αυτονομία 9.500 ν.μ. με 9 κ.
ΠΡΟΩΣΙΣ
2 x Ντήζελ GM 16-567Α, 1.700 bhp/1.34MW, 2 έλικες
Ηλεκτρισμός 300 kW
Καύσιμα 569 τόννοι
300 Στρατιώται
4 LCVP
Ωφέλιμο Στρατιωτικό Φορτίο 2.100 τόννοι
ΣΥΣΚΕΥΕΣ-ΜΕΣΑ ΕΝΤΟΠΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ
Ρ/Ε Ναυτιλίας Decca I-band
Ρ/Ε Επιφανείας SPS-10
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΜΑΧΗΣ
1 Πυροβόλο 3 ιντσών 50-cal.
6 πυροβόλα 20χιλ.
Τα σύγχρονα αρματαγωγά "Χίος" και "Σάμος", κλάσης Ιάσων
Οι επιχειρησιακές απαιτήσεις και ο Ελληνικός περιβάλλων χώρος με τα διάσπαρτα νησιά απαιτεί νέα και ταχέα αρματαγωγά για ικανοποίηση αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων.
Αύτο οδήγησε στη λήψη αποφάσεως για την ναυπήγηση πέντε Α/Γ Ελληνικής κατασκευής από τα ναυπηγεία Ελευσίνας, αφ' ενός μεν για οικονομικούς λόγους, αφ' ετέρου δε για την απόκτηση εμπειρίας στη σχεδίαση και κατασκευή πολεμικών πλοίων στην Ελλάδα.
Τα αρματαγωγά αυτά αντικατέστησαν τα παλαιά, αμερικανικής κατασκευής, που διέθετε το Πολεμικό Ναυτικό.Α/Γ Χίος L-173, κλάσης Ιάσων. |
Θυρεός Α/Γ ΧΙΟΣ: Η παράστασή του αποτελείται από άγκυρα, στο άνω αριστερό μέρος και χαρτογραφική απεικόνιση της ομώνυμης νήσου με ναυτικό ανεμολόγιο, στο κάτω δεξιό.
Το Α/Γ "Σάμος" (L 174) είναι το πρώτο από τα πέντε αρματαγωγά που κατασκευάστηκαν στα Ναυπηγεία Ελευσίνας μετά
από παραγγελία του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης. Καθελκύσθηκε στις 29 Σεπτεμβρίου 1987 και παραδόθηκε στο Ελληνικό
Ναυτικό στις 20 Μαϊου 1994, με πρώτο κυβερνήτη τον Αντχο Μ. Καψάλα. Η παράσταση του Θυρεού αποτελείται από άγκυρα,
στο άνω αριστερό μέρος και χαρτογραφική απεικόνιση της ομώνυμης νήσου με ναυτικό ανεμολόγιο, στο κάτω δεξιό.
Το νέο Αρματαγωγό "Χίος" είχε τα παρακάτω Τεχνικά Χαρακτηριστικά:
Α/Γ ΧΙΟΣ (L 173) και Α/Γ ΣΑΜΟΣ(L-174) τύπου JASON (LST)
Διαστάσεις: 116/15,3/3,4 μέτρα
Εκτόπισμα: 4.400 τόνους
Πρόωση: 2 Wartsila 16V25 diesel 10000hp Ταχύτητα: 16 κόμβοι
Πλήρωμα: 120
Οπλισμός: 1 πυροβόλο OTO Melara 76/62, 2 δίδυμα αντιαερoπορικά BOFORS 40L/70, 2 αντιαερπορικά πυροβόλα Rheinmetall 20 χιλ. Μεταφορική ικανότητα: 22 άρματα μάχης, οχήματα, τζιπ και πυροβόλα ανάλογα με την επιχείρηση μεταφοράς, 287 άνδρες και δυνατότητα μεταφοράς ενός ελικοπτέρου.
Πηγές
http://www.hellasarmy.gr/
Αρματαγωγά Πολεμικού Ναυτικού
Το Α/Γ Σάμος L-174, κλάσης Ιάσων. |
Το νέο Αρματαγωγό "Χίος" είχε τα παρακάτω Τεχνικά Χαρακτηριστικά:
Α/Γ ΧΙΟΣ (L 173) και Α/Γ ΣΑΜΟΣ(L-174) τύπου JASON (LST)
Διαστάσεις: 116/15,3/3,4 μέτρα
Εκτόπισμα: 4.400 τόνους
Πρόωση: 2 Wartsila 16V25 diesel 10000hp Ταχύτητα: 16 κόμβοι
Πλήρωμα: 120
Οπλισμός: 1 πυροβόλο OTO Melara 76/62, 2 δίδυμα αντιαερoπορικά BOFORS 40L/70, 2 αντιαερπορικά πυροβόλα Rheinmetall 20 χιλ. Μεταφορική ικανότητα: 22 άρματα μάχης, οχήματα, τζιπ και πυροβόλα ανάλογα με την επιχείρηση μεταφοράς, 287 άνδρες και δυνατότητα μεταφοράς ενός ελικοπτέρου.
Πηγές
http://www.hellasarmy.gr/
Αρματαγωγά Πολεμικού Ναυτικού
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου